Varslingssystem for vannutløste skred

En global vurdering av varslings systemer for vannutløste skred under Klima 2050 identifiserte svake aspekter ved det norske systemet. Våre resultater bidrar til å forbedre det norske systemet på følgende måte:

  • Øke prestasjonen av systemet gjennom optimering av terskelverdiene, som danner grunnlaget for varslingen.

  • Kompetanseoppbygging hos interessenter.

I risikohåndtering finnes det situasjoner der det ikke er gjennomførbart/hensiktsmessig å implementere fysiske tiltak som forhindrer at eksponerte objekter (infrastruktur, bygning) kan treffes av skred. I slike tilfeller, blir det nødvendig å implementere tiltak som reduserer eksponeringen av mennesker på veier, jernbaner eller bygninger. Denne reduksjon av eksponering (og videre risiko) kan oppnås gjennom design og operasjon av varslings systemer. I Klima 2050 ble en global studie av varslings systemer for vannutløste skred utført (Piciullo, Calvello og Cepeda, 2018). Hovedresultatet av denne studien var en komparativ analyse av styrker og svakheter av varslings systemer basert på følgende aspekter:

  • Skredtype

  • Optimering av terskelverdier

  • Tilleggs opplysninger

  • Prestasjon

  • Værprognose

  • Kommunikasjon med publikum

  • Kompetanseoppbygging hos interessenter

Varsling systemer for skred vurdert av Piciullo, Calvello og Cepeda (2018)

Varsling systemer for skred vurdert av Piciullo, Calvello og Cepeda (2018)

I den komparative analysen var det norske varslings systemet svakest på to aspekter: optimerte terskelverdier, og kompetanseoppbygging av interessenter. Påpeking av disse to aspektene har allerede blitt tatt hensyn til i prioriteringen av aktiviteter i Klima 2050 relatert til dette temaet.

For å forbedre terskelverdiene, som danner grunnlaget for varslingen, har en masteroppgave (Falck, 2018) utviklet programmer for å optimere preprosessering av nedbørsdata for terskelmodeller. Resultater av denne masteroppgaven presenteres på EGU2019-konferansen (Falck, Cepeda og Boje, 2019). Bidraget til konferansen inkluderer også et samarbeid med NVE sin varslings seksjon.

Kompetanseoppbygging hos interessenter oppnås ved å engasjere dem aktivt i arbeidet med utformingen av et rammeverk for varslingssystemer. Rammeverket integrerer både tekniske, organisatoriske og kommunikasjonskomponenter i varslingssystemer. Aktørene inkluderer eiere av infrastruktur (inkludert Klima 2050 partnere, SVV og Bane NOR, via Jernbanedirektoratet) og norske kommuner.

Vitenskapelig grunnlag