Grunnundersøkelser for pilotprosjektet Railway Corridors ved Bodø stasjon
Den aktuelle lokaliteten er en ca. 500 m lang skråning med 12-15m høydeforskjell, der BaneNor i flere år har hatt problemer med sig og bevegelser i skråningen ned mot jernbanesporet. Planen for piloten er å instrumentere skråningen for å overvåke endringer i grunnforhold med nedbør, samt å teste ut forskjellige stabiliserende tiltak. Jernbanedirektoratet / BaneNor er piloteier og har også bevilget egne FoU midler til arbeidet med denne Klima 2050-piloten.
Imidlertid er det viktig å først skaffe seg en oversikt over grunnforholdene i skråningen, og for dette gjennomførte Multiconsult grunnundersøkelser i uke 50, 2019, og har gjort de første laboratorieundersøkelsene av prøver fra boringene ved sitt geotekniske laboratorium i Tromsø i uke 3, 2020. Boringene ble foretatt til ca. 15m dyp, og det er installert elektriske piezometere (poretrykksmålere) i to dyp i fire av borpunktene. Selv om skråningen ikke er svært høy, så er den bratt og bød på utfordringer for boreteamet til Multiconsult. De løste imidlertid utfordringene og manøvrerte riggen i skråningen med hjelp av vinsj og godt wire-feste (se figuren nedenfor ).
Resultatene fra disse undersøkelsene er helt avgjørende for den videre planleggingen og utviklingen av piloten . Sedimentene viser seg å være mer leirholdige enn tidligere antatt, og dette vil påvirke hvilke potensielle stabiliserende tiltak som skal testes i skråningen.
Oppdaterte nyheter om pilotprosjektet Railway kommer etter hvert.
Se for øvrig web-siden Railway Corridors - Landslide monitoring and surface water management