Stor fremgang med piloten på Trollstigen!

Piloten i Trollstigen skal gi en mer målrettet og detaljert varsling av naturfare for denne tett trafikkerte turistveien, der èn enkelt uønsket hendelse kan treffe veien flere ganger. En motivert og effektiv prosjektgruppe fra flere av Klima 2050 partnerne planlegger nå de siste installasjonene så snart veien åpner igjen for kommende sesong.

Trollstigen er uten tvil en av verdens mest spektakulære veier, og et mesterverk i veibygging. Elleve hårnålsvinger fører veien fra bunnen av Isterdalen opp til platået og videre til Valldal og Geiranger.  Trollstigen har vokst i popularitet til å bli en av Norges mest besøkte turistveier. Men Trollstigen har også en mørk side - de bratte dalveggene er utsatt for steinsprang, flom og flomskred utløst av intens nedbør. På grunn av den unike utforming av veien, ville én slik hendelse kunne treffe vegbanen flere ganger.  Mange turister gir høy tetthet av biler og mennesker som øker eksponeringen. Økning i mengde og intensitet av nedbør pga. klimaendringer bidrar til ytterligere økt risiko.


Foto: James Strout (NGI)

Foto: James Strout (NGI)

Statens vegvesen er sammen med fylkeskommunene ansvarlig for sikkerhet på veiene. De bruker i dag stenging av veier som Trollstigen som sikkerhetstiltak i perioder når den regionale værvarslingen melder forhold som kan føre til økt risiko for hendelser.  Dette er en effektiv dog noe upresis løsning som gir lengre og flere nedstengninger enn strengt tatt er nødvendig.  Pilotprosjektet på Trollstigen ser på mulighetene til å forbedre beslutningsgrunnlaget ved å kombinere lokale målinger med regionale værdata.

Vellykket befaring

Prosjektteamet samlet seg i Åndalsnes i september 2020 for en statusoppdatering samt befaring i Trollstigen.  Målet med befaringen var å bli bedre kjent med veianlegget, de geologiske forholdene, se på infrastrukturen på platået og vurdere plassering av METs mobile værradar, samt lokasjoner for NVEs vannføringsmålinger. 

Under besøket så teamet på veiinfrastruktur, geologien og nedbørsfeltene, samt vurderte plassering av vannstandsmålere og plassering av radar systemet. Besøket ble avsluttet ved den nye meteorologiske stasjonen ved turistsenteret.

Deltagerne fra Klima 2050 er SVV (eier av piloten), MET, NGI, NVE og Multiconsult.  Piloten vil også samarbeide med NTNU, UiO og UiB.

Foto: James Strout (NGI)

Foto: James Strout (NGI)

Værstasjonen på plass

Trollstigen er en Nasjonal turistveg, nabo til en nasjonalpark, og selve veien er innenfor et landskapsvernområde.  Det er mange hensyn å ta, og godkjenning, anskaffelse og installasjon av ny infrastruktur krever nøye oppfølging.  SVV har fulgte opp prosessen tidlig i 2020, og i løpet av sommeren kom en ny værstasjon på plass.  Stasjonen leverer data til de nasjonale værdatabasene hos MET. I tillegg til standard målinger, vurderes å utvide stasjonen med flere sensorer for å kunne gjennomføre sammenligning av ulike typer sensorer, for eksempel nedbørsmålere.

Foto: James Strout (NGI)

Foto: James Strout (NGI)

Mobil værradar

Piloten studerer integrering av lokale og regionale værdata, der en svært viktig datakilde er værradar.  Regionale værradarsystemer dekker store arealer, og detaljene for små områder som Trollstigen platået og Isterdalen forsvinner i det store bildet.  Svært kraftig nedbør kommer gjerne som bygenedbør, i små områder over kort tid, og varsling av slike hendelser mht. tid og lokasjon basert på data og modeller for regioner er en stor utfordring.  METs mobile værradar planlegges utplassert i en periode på minst ett år for å vurdere verdien og betydningen av nyanserte radarbilder for å forbedre varslingen av spesielt kraftig bygenedbør.

Under befaringen så prosjektteamet på mulige plasseringer for systemet, med tanke på god sikt oppover Isterdalen, tilgjengelig plass og tilgang til strøm.  Teamet har identifisert en aktuell plassering  ved fv. 64 rett over Romsdalsfjorden fra Åndalsnes som beste kandidat. Fra denne lokasjonen har radaren sikt oppover Isterdalen, ovenfor Trollstigenplatået og utover Romdalsfjorden der mye av været kommer ifra.

Bilde fra Met.no

Bilde fra Met.no

Master studenter og utdanning

Et viktig suksesskriterium for piloten er at den brukes aktivt i forskning, utvikling og utdanning. Trollstigen har allerede 2 MSc oppgaver tilknyttet piloten:  en student fra UiB som jobber på skredmodellering og kartlegging av snø- og sørpeskred fra historisk og geologisk tid ved Trollstigen (Multiconsult er co-veileder); og en student fra NTNU som planlegger en oppgave til høsten som skal vurdere nedbør i forhold til registrerte flom- og skredhendelser for å lage risiko vurderinger og farekart for Trollstigen.  Når vi har etablert værradaren og overflatemålinger, har vi oppgaver til flere mulige studenter med interesse for vær og klima.

Neste skritt

Veien er nå vinterstengt, men åpnes igjen til våren når snø og is er ikke lenger truer veien. I perioden fremover planlegger vi etablering av værradarsystemet samt installering av vannføringsmålinger.  Vi tar sikte på analyser og faglig aktivitet med data som produseres i piloten etter sommeren 2021.

Foto: James Strout (NGI)

Foto: James Strout (NGI)